本サイトで何度も論じていることですが、「テキスト生成AIにおける最小処理単位「トークン」ーなぜ日本語文よりも英語文の方がより詳細な回答となるのか?」で紹介したようにWEB経由での対話的やりとりによる利用では、生成AIに対して「1回のプロンプトで与える情報量」が多いとそれに対する回答の精度が低くなりがちです。
前後の文脈を反映した回答を得たい場合でも、一度に多くの情報を与えるよりも、同一セッションの中で何度かに分けて情報を与えるようにした方がより精度の高い回答を得ることが期待できます。
今回の翻訳作業においてもそうしたことが言えます。論文全体を一度に英訳させた「AIで日本語の学術論文を英訳するー自分の日本語論文を翻訳させてみる(ChatGPT編-1-2 英訳結果)」
よりも、少しずつ日本語文を与えた方がより良い英訳結果になっているように思われます。
また、あまり適切とは思えなかった場合など、繰り返し同じ指示を与えてみることも有用です。
ここでは下記日本語文章の英訳についていくつかの回答を見ていくことにしよう。
日本語文章
物理学における主観と客観の問題は、2つの視点から論じることができる。
第一は、物理学の諸理論において主観と客観のあり方がどのようなものであるか、という視点からである。このように物理学に内在した視点からは、主観と客観の問題は、観測者と観測対象の問題として取り扱われる。言い換えれば、観測者を主観、観測対象を客観として、主観によって客観がどのように捉えられるかという視点から論じられる。この視点から論じたものとしては、たとえば、量子力学における観測問題がある1)。
第二には、物理学それ自体についての性格をめぐる問題がある。物理学それ自体も、知の1つの形態であり、その知のあり方をめぐっても主観と客観の問題が生じる。すなわち、物理学は、一般に考えられているような客観的な知なのか、あるいは、思考の産物として根源的には主観的な知であるのか、という問題である。
第一は、物理学の諸理論において主観と客観のあり方がどのようなものであるか、という視点からである。このように物理学に内在した視点からは、主観と客観の問題は、観測者と観測対象の問題として取り扱われる。言い換えれば、観測者を主観、観測対象を客観として、主観によって客観がどのように捉えられるかという視点から論じられる。この視点から論じたものとしては、たとえば、量子力学における観測問題がある1)。
第二には、物理学それ自体についての性格をめぐる問題がある。物理学それ自体も、知の1つの形態であり、その知のあり方をめぐっても主観と客観の問題が生じる。すなわち、物理学は、一般に考えられているような客観的な知なのか、あるいは、思考の産物として根源的には主観的な知であるのか、という問題である。
ChatGPT4oによる英訳例1
The problem of subjectivity and objectivity in physics can be discussed from two perspectives.
The first perspective examines how subjectivity and objectivity are represented in the theories of physics. From this perspective, inherent within physics itself, the problem of subjectivity and objectivity is treated as a problem of the observer and the observed. In other words, the discussion revolves around how the subjective (the observer) perceives the objective (the observed). One example of this perspective is the problem of observation in quantum mechanics.
The second perspective deals with the nature of physics itself. Physics, as a form of knowledge, raises questions about the relationship between subjectivity and objectivity. Specifically, is physics the objective knowledge it is generally considered to be, or is it fundamentally subjective knowledge as a product of thought?
In this paper, I will explore the problem of subjectivity and objectivity in physics from the second perspective, using the thoughts of physicists themselves as a clue.
ChatGPT4oによる英訳例2
The issue of subjectivity and objectivity in physics can be discussed from two perspectives.
The first perspective concerns the nature of subjectivity and objectivity within the various theories of physics. From this internal perspective within physics, the issue of subjectivity and objectivity is addressed as a problem of the observer and the observed. In other words, it is discussed from the viewpoint of how the objective (the observed) is perceived by the subjective (the observer). An example of a discussion from this perspective would be the measurement problem in quantum mechanics.
The second perspective concerns the nature of physics itself. Physics, as a form of knowledge, also raises questions about subjectivity and objectivity regarding its own nature. Specifically, the question arises as to whether physics is an objective body of knowledge, as it is generally considered, or whether it is fundamentally subjective as a product of thought.
ChatGPT4oによる英訳例3
The problem of subjectivity and objectivity in physics can be discussed from two perspectives.
The first perspective examines how subjectivity and objectivity manifest within the various theories of physics. From this internal viewpoint inherent to physics, the issue of subjectivity and objectivity is addressed as a problem concerning the observer and the observed. In other words, the observer represents subjectivity, and the observed represents objectivity, leading to discussions on how objectivity is perceived through subjectivity. An example of such discussions includes the measurement problem in quantum mechanics.
The second perspective concerns the very nature of physics itself. Physics, as one form of knowledge, also raises questions about subjectivity and objectivity in terms of its epistemological nature. Specifically, this perspective questions whether physics is truly an objective form of knowledge, as it is generally considered, or whether it is fundamentally subjective knowledge, as a product of human thought.